סיכום למסכת גיטין סוף דף ט.-ט:
בית הדין
כב ניסן התשעז | 18.04.17
סוף דף ט.-ט:
הלכות השוות בין גט אישה לשטר שחרור עבד: (4 הלכות הללו שייכות רק בגיטין ולא בשטרי קידושין)
א)- צ"ל בפ"נ ובפ"נ |
רק בגיטין צ"ל בפ"נ, אבל בקידושין - לא צ"ל, כי גם אם הבעל יערער - תהיה מותרת לכולם. (רק בגט צ"ל, כי אם הבעל יערער תהיה אסורה לכולם). |
ב)- עד כותי - כשר בגט[1] |
רק בגט כולם חותמים יחד, אך בקידושין לא חייבים לחתום ביחד, וחוששים שמא הכותי חתם בפסול והיהודי לא בדקו. |
ג)- גט בערכאות שגוי חתום - פסול מדרבנן[2]. (לדעת ר"א מדאורייתא כשר, כי יש עידי מסירה יהודים, אך מדרבנן פסול כי חוששים שמא ימסור גם ביד עידי מסירה גויים. זהו ההסבר למזויף מתוכו). |
הגט כשר מהתורה וחכמים החמירו ופסלו. אך בקידושין לא ניתן לומר: כך: הקידושין חלו מהתורה והיא נשואה, אך החכמים הקלו ואמרו שהיא לא נשואה. |
ד)- רק לדעת ר' מאיר - הבעל והאדון ששלחו גט לגרש (בעל כורחו) - יכולים לחזור בהם (כל עוד והגט לא הגיע לידם). |
ניתן לגרש רק אישה בעל כורחה או עבד בעל כורחו, אך לא ניתן לקדש אישה בעל כורחה. |
דברי שכיב מרע ככתובים וכמוסרים, ולכן אם השכיב מרע ציווה בדיבורו - מקיימים את דבריו (אם מת ואם נתן את כל נכסיו), אך אם השכיב מרע לא סמך על תקנת חכמים (מקנה ע"פ דיבורו), אלא ביקש שיכתבו שטר מתנה לאדם מסוים - אם מת לא יקיימו את דבריו, כי הוא העדיף לתת בקניין שטר, אך אין שטר לאחר מיתה. (מקרה דומה בדף לט:, רק במקום קניין שטר, השכיב מרע עשה קניין סודר).
[1] הכותי חתם ראשון ואחריו חתם העד השני יהודי רק לאחר שבדק שהכותי בקיא בהלכות גיטין (אך אם יש שני עדים כותים או שהכותי חתם שני - פסול) לא חוששים שהיהודי חתם לבדו, בגלל גזרת כולכם, שבגיטין כולם חייבים לחתום ביחד.
[2] צריך לשים לב, רק גוי שכתב גט - פסול מהתורה בגלל הלימוד וכתב ונתן, אך כאן מדובר על גוי שחתם על הגט, ולר"א זהו פסול מדרבנן, כי יש עידי מסירה יהודים. (רש"י ד"ה ור"א).