סיכום למסכת גיטין דף יב
בית הדין
כב ניסן התשעז | 18.04.17
דף יב
|
אישה |
עבד |
אמירה א)- "עשה עמי ואיני זנך" - אני לא נותן מזונות ומשכורתך עוברת אלי |
הבעל לא יכול לומר זאת. הבעל חייב במזונותיה. |
לרב - האדון לא יכול לומר זאת וחייב במזונותיו. לרבי יוחנן - האדון יכול לומר זאת ופטור ממזונותיו. |
אמירה ב)- "צא מעשה ידיך למזונותיך" - אני לא נותן מזונות אך משכורתך בשבילך למזונותיך |
הבעל יכול לומר זאת, ולא חייב במזונות האישה אם מספיק לה המשכורת |
הבעל יכול לומר זאת, ולא חייב במזונות העבד. |
ברייתא:
המקרה |
הדין למסקנה |
עבד שגלה לעיר למקלט |
אמירה ב - האדון לא משלם מזונות, אך המשכורת לעבד. גם אם לא מספיק לעבד - האדון לא חייב להשלים מזונותיו[1]. אם יש מספיק לעבד ואף יש שכר עודף (העדפה) - לאדון. |
אישה שגלתה לעיר למקלט |
אמירה ב - הבעל לא משלם מזונות, אך המשכורת לאישה. אם לא מספיק לאישה - הבעל חייב להשלים מזונותיה (תנאי כתובה). |
סיפא: אישה שגלתה לעיר למקלט |
אמירה ב - הבעל לא משלם מזונות אך המשכורת לאישה. אם מספיק לאישה - הבעל לא חייב להשלים מזונותיה[2]. |
מימרא ראשונה של רב: האדון מפרנס את העבד, לכן האדון זכאי למשכורת שלו ויכול להקדישם. אם העבד רוצה העדפה - ילווה ויעבוד במקום נוסף ויחזיר את חובו פחות מפרוטה (ההקדש לא חל על פחות מפרוטה).
מימרא שנייה של רב: האדון לא מפרנס את העבד, לכן האדון לא זכאי למשכורת שלו ולא יכול להקדישם[3].
החובל חייב בחמישה דברים:
נזק |
שווי האדם אם יימכר לעבד לאחר הנזק |
החובל עבד - סכום הנזק משולם לאדון. |
צער |
פיצוי על הצער שנגרם |
לאדון. |
ריפוי |
הוצאות רפואיות |
לריפוי העבד. ואם נשאר כסף, כגון תרופה שריפאה מהר - ההפרש לאדון. |
שבת |
תשלום על ימי עבודה שלא עבד[4] |
לאדון[5]. |
בושת |
תשלום פיצוי על הבושה שנגרמה |
לדעת ר"י אין חיוב בושת לעבדים, ות"ק חולק (ב"ק ח, ג). |
מזונות = אוכל בסיסי לקיום. פרנסה = מימון כל צרכיו כולל העדפה.
[1] החידוש: למרות שאם לא יהיה לעבד מזונות - האדון לא ישלים לו, ולא נאמר שאת העדפה ישאיר לימים בהם לא יהיו לו מזונות.
[2] החידוש: הבעל יכול לומר לאישה לצאת לעבוד והמשכורת בשבילה. ולא אומרים כל כבודה בת מלך פנימה.
[3] לדעת רב בשתי המימרות - רק אמירה ב נכונה ולא אמירה א. לכן האדון לא יכול לומר לעבד: עשה עמי ואיני זנך, אלא או שהמשכורת תישאר ביד העבד, או שרבו ייתן לו מזונותיו.
[4] עבד ללא יד עדיין יכול לשמש כמאבטח ולקבל משכורת על עבודתו כשומר.
[5] לדעת ר' יוחנן גם האדון לא חייב במזונותיו והעבד יאכל מהצדקה (אמירה א). אך לדעת רב אם האדון לוקח את השבת - חייב לשלם מזונותיו. (אמירה ב).