סיכום למסכת גיטין דף יד: עד סוף הפרק
בית הדין
כב ניסן התשעז | 18.04.17
דף יד: עד סוף הפרק
נותן מתנה לשליח והמקבל נפטר (3 הסברים האחרונים הם למסקנה ולהלכה):
|
1 - לימא בהא |
2- ר' אבא - לכו"ע הולך לא כזכי |
3- ר' זביד - נותן המתנה שכיב מרע |
4- ר' פפא - נותן המתנה בריא |
ברייתא 1 יחזיר לנותן |
הולך לאו כזכי המקבל לא זכה. |
בריא נתן מתנה והמקבל לא זכה כי הולך לא כזכי. |
בשעה שנתן את המתנה לשליח - מקבל המתנה כבר נפטר, ואילו הנותן ידע אולי לא היה נותן. |
המקבל נפטר בחיי הנותן. (מת מקבל בחיי נותן) המתנה מתבטלת כי ציווה לתת למקבל ולא ליורשיו. |
ברייתא 2 ייתן ליורשי המקבל |
הולך כזכי המקבל זכה. |
שכיב מרע נתן ודברי ש"מ ככתובים וכמסורים |
בשעה שנתן את המתנה לשליח - מקבל המתנה היה בחיים. |
הנותן נפטר והמקבל בחיים, (מת נותן בחיי מקבל). ומצווה לקיים דברי המת, לכן גם אם אח"כ המקבל ימות - יתנו ליורשיו. |
ברייתא - מקבל המתנה נפטר:
התנא |
הסבר בהו"א בדף יד: |
מסקנא בדף טו. (בבריא לכו"ע הולך לא כזכה, ובברייתא מדובר בשכיב מרע). |
ת"ק |
הולך לא כזכי, לכן יחזור ליורשי הנותן. |
כשיטת ר"א, לא אומרים דברי שכיב מרע (=ש"מ) ככתובים ולכן חוזר לנותן, גם בש"מ הולך לא כזכי. |
ר"נ ור"י |
הולך לא כזכי, ואפ' אם הנותן מת - יחזור ליורשי הנותן, כי לא אומרים מצווה לקיים דברי המת. |
כר"א כנ"ל, ואפ' אם מת הנותן - יחזור ליורשי הנותן, לא אומרים מצווה לקיים ד"ה. |
י"א |
הולכך כזכי, לכן יינתן ליורשי המקבל |
כדעת חכמים דברי ש"מ ככתובים וכמסורים דמו, לכן יינתן ליורשי המקבל. |
ר"י הנשיא |
הולך לא כזכי, לכן יחזור ליורשי הנותן. אך אם הנותן מת - יחזור ליורשי המקבל, כי כן אומרים מצווה לקיים דברי המת. |
אם הנותן חי - כר"א ויחזור לנותן, אם הנותן מת - מצווה לקיים ד"ה וליורשי המקבל. |
חכמים |
ספק האם הולך כזכי, וספק האם מצווה לקיים ד"ה, לכן יחלוקו |
ספק האם הלכה כחכמים או כר"א, וספק האם מצווה לקיים ד"ה, לכן יחלוקו. |
כאן אמרו |
שודא דדייני[1] |
שודא דדייני37. |
ר"ש הנשיא |
העיד הלכה למעשה כמו ר"נ ור"י לעיל |
להלכה אומרים כחכמים וכן אומרים מצווה לקיים ד"ה, ואם הנותן מת - יינתן ליורשי מקבל, ור"ש דיבר כשהנותן חי ורק המקבל נפטר, במתנה הולך לא כזכי ויחזור לנותן. |
[1] רש"י - השליח יאמוד מה נראה לו הייתה דעת הנותן. וכ"פ הרמב"ם והשו"ע, אבל ר"ת פסק: ייתן למי שרוצה. הפקר ב"ד הפקר. שודא=השלכה. הרא"ש (ב"ב ג כג): יש שני סייגים: א)- רק בקרקעות אומרים שודא ולא במטלטלין. ב)- רק דיין מומחה כמו ר"נ. לאור זאת כתב הגר"א: היום לא אומרים שודא דדייני כשיטת ר"ת.