סיכום מסכת גיטין סוף כז:-כח.
בית הדין
כג ניסן התשעז | 19.04.17
סוף כז:-כח.
הגדרת מצא את הגא לאלתר:
א. ר' נתן - מרגע שהגט אבד עד רגע שהגט נמצא, לא עבר זמן בכדי שתעבור שיירה. (אם עבר זמן זה - יש לחוש שהגט נפל מהשיירה).
ב. רשב"א - לא תלוי בזמן, אלא צריך שיהיה אדם שיעיד שלא עבר שם אדם עד שהגט נמצא. וכ"פ רבה בב"ח בשם ר' יצחק בר שמואל.
ג. י"א - מותר להחזיר אם עבר שם אדם, רק אם שהה שם אדם - אסור להחזיר. וכ"פ שמואל.
ד. רבי - אם עבר זמן בכדי כתיבת גט - לא יחזיר.
ה. ר' יצחק - אם עבר זמן בכדי קריאת גט - לא יחזיר.
ו. אחרים - אם עבר זמן בכדי קריאת וכתיבת גט - לא יחזיר.
משנה: יש חזקת חיים (לא חוששים שמת) במקרים הבאים:
א. שליח שהביא גט מבעל מבוגר - נותן לאישה. ("גט לא אפשר" - אם נחמיר לומר שהוא מת, לא יהיה ניתן לתת גט לאישה, כך שהבעלים לא ישלחו גט, והאישה תישאר עגונה).
ב. בעל כהן שנסע לחו"ל - אשתו אוכלת תרומה. (אם נחמיר לומר שהוא מת, היא לא הייתה אוכלת תרומה, ואם האישה ענייה - לא תוכל להתפרנס).
ג. אדם שגר בחו"ל שלח קורבן חטאת - מקריבים ולא חוששים שמת וזו חטאת שמתו בעליה, כך שמכניסים חולין בעזרה. ומדובר באישה ששלחה קורבן, שלא צריכה סמיכה[1], או בבן ששלח חטאת עוף - לא צריך סמיכה.
על מקרה א במשנה יש שלוש שיטות: לדעת רבא: רק למבוגר עד גיל 80 יש חזקת חיים, אבל מעל גיל 80 וכן לגוסס - אין חזקת חיים ולא נותנים את הגט. אומנם לדעת אביי נותנים חזקת חיים לכל מבוגר. ולדעת האיבעית אימא: כמו שיטת רבא עד גיל 90, (יש חזקת חיים עד גיל 80, ומגיל 81 עד 90 - אין חזקת חיים), ומגיל 91 - חוזרת החזקת חיים, כיוון שהשתנה מרוב העולם, כנראה שיחיה הרבה זמן.
סתירה |
תירוץ 1 - ר' אדא |
2 - תירוץ אביי |
3 - תירוץ רבא |
משנתינו מקרה ב' - יש חזקת חיים ואוכלת תרומה. |
במקרה שבמשנה לא חוששים למוות. יש חזקת חיים. |
ר"מ לא חושש שמא יבקע הנוד, וגם לא חושש למיתה. |
במקרה ב' החשש הוא על העבר ויש חזקת חיים על העבר. |
ברייתא - אין חזקת חיים ואסור לה לאכול תרומה. |
מדובר בברייתא שהבעל אסר את האישה בחייו שעה לפני מיתתו, ובכל שעה מסתפקים שכעת שעה לפני מיתתו, והיא נאסרת עליו. |
ר"י חושש שמא יבקע הנוד =חושש למיתה. |
בברייתא החשש על העתיד שמגרש את אשתו שעה לפני שימות בעתיד, ולדעת ר"י חוששים שמא ימות (כל אדם בעתיד ימות), אך ר"מ לא חושש לכך. |
[1] רק בעלים יכולים לסמוך שכתוב: "וסמך ידו", אך הבעלים בחו"ל, לכן צ"ל שמדובר באישה שעברה עבירה בשוגג ושלחה חטאת, ואישה לא צריכה לסמוך, כי כתוב: "דבר אל בנ"י וסמך".