מסכת שבת דף ב
בית הדין
כג ניסן התשעז | 19.04.17
הקדמה
הקדמה 1- מהתורה רק אם עקר והניח מרשות לרשות - חייב, (נקרא מעשה שלם). מדרבנן חייב גם על פעולת אחת: עקירה או הנחה.
הקדמה 2- אב - הוצאה מרשות היחיד לרה"ר. תולדה - הכנסה מרשות הרבים לרה"י. אב ותולדה אסורים מהתורה.
הקדמה 3- עשיר - האיש שנמצא בפנים. עני- האיש שנמצא בחוץ. המשנה מציינת את ההכנסה ואת ההוצאה של שניהם.
משנה ב.
שתיים שהן ארבע - שתי פעולות אסורות מהתורה, ועוד שתי פעולות אסורות מדרבנן, ס"ה ארבע פעולות לעשיר. (כמו כן יש ארבע פעולות לעני: שתי פעולות מהתורה ועוד שתיים מדרבנן).
- חיוב ראשון לעני מהתורה. העני הכניס מרה"ר לרה"י (תולדה). העני עקר והניח.
- חיוב שני לעני מהתורה. העני הוציא מרה"י לרה"ר (אב). העני עקר והניח.
- חיוב ראשון לעשיר מהתורה. העשיר הוציא מרה"י לרה"ר (אב). העשיר עוקר ומניח.
- חיוב שני לעשיר מהתורה. העשיר הכניס מרה"ר לרה"י (תולדה). העשיר עקר והניח.
- חיוב ראשון לעני מדרבנן. העני עקר והכניס מרה"ר לרה"י. והעשיר הניח.
- חיוב ראשון לעשיר מדרבנן. העשיר עקר ליד העני, והעני הוציא והניח.
- חיוב שני לעשיר מדרבנן. העשיר עקר והוציא, והעני הניח.
- חיוב שני לעני מדרבנן. העני עקר ליד של בעה"ב. בעה"ב הכניס מרה"ר לרה"י והניח.
גמרא דף ב.
"שבועות שתיים שהן ארבע"
שתיים עתיד מהתורה - 1)- להרע - להימנע מפעולה (מחר לא אוכל שוקולד). 2)- להיטיב - לעשות פעולה (מחר אוכל שוקולד).
שתיים עבר מדרבנן - 1)- להרע - נשבע שלא אכל שוקולד ובאמת כן אכל 2)- להיטיב - נשבע שכן אכל ובאמת לא אכל.
"ידיעות הטומאה שתיים שהן ארבע"
שתיים מהתורה - 1)- שכח שהוא טמא ונכנס למקדש. 2)- שכח שהוא טמא ואכל קרבן.
שתיים מדרבנן - 1)- ידע שהוא טמא ושכח שזה המקדש. 2)- ידע שהוא טמא ושכח שזה קרבן.
מראות נגעים
"מראות נגעים"
שתיים מהתורה - 1)- בהרת - לבן כשלג - לבן מבריק. 2)- שאת - לבן כמו של צמר.
שתיים מדרבנן (ספחת=נספח=תולדות)- 1)- תולדה של בהרת זה לבן כמו סיד ההיכל. צבע לבן יפה בקיר פחות מבריק משלג. 2)- תולדה של שאת - לבן של קרום ביצה=לבן מלוכלך.
דף ב:
"מהם לחיוב מהם לפטור" - המשנה בשבועות שונה 2 מקרים דאורייתא (האבות: מקרים 2-3), וכן שני מקרים מדרבנן נעל הוצאות (מקרים: 6-7).
מסקנה: המשנה בשבועות שונה את המקרים 1-4 שבמשנה. כאשר ה-2 אלו האבות (מקרים 2-3), ועוד 2 אלו התולדות (מקרים 1,4). צריך לשים לב, במשנתנו שתיים שהן ארבע הכוונה: 2 דאורייתא ועוד 2 דרבנן, ובמשנה בשבועות שתיים שהן ארבע הכוונה: ל4 מקרים דאורייתא כאשר 2 אב ועוד 2 תולדה.
יציאות - א)- רב אשי ביאר: גם להכנסה וגם להוצאה המשנה קוראת יציאות. ב)- רבא: יציאות זה לא הוצאות אלא רשויות, דהיינו הוצאה והכנסה מרשות לרשות.
"תרתי סרי" - עיין לעיל במקרים 5-8 כל מקרה מורכב מעוד פעולה (עקירה/הנחה), כך שיש עוד 4 מקרים.