סיכום מסכת שבת דף יט ודף כא
בית הדין
כג ניסן התשעז | 19.04.17
דף יט.
רישא של הברייתא ומשנתינו - אם קצץ (קבע סכום בקבלנות):
גם אם אין דואר - לב"ה מספיק שיצא מבית המשלח (שלא יראה כאילו מכר לו בשבת - רמב"ם), מכיוון שקצץ - הגוי עובד עבור עצמו ולא שליח של היהודי. ולב"ש מותר רק בתנאי שהשליח יגיע לבית המשתלח (לנמען). אבל אם לא יגיע - אסור. רש"י: ב"ש אסרו אפ' למכור לגוי או לתת לו מתנה שהבעלות היא של הגוי, ק"ו כאן שאסור שהגוי יהיה רק שליח, כי היהודי הוא הבעלים.
סיפא - אם לא קצץ (לא קבע סכום בקבלנות אלא הוא עובד לפי שעה):
רישא של הברייתא - לא קצץ וגם אין דואר - לכו"ע אסור.
סיפא - לא קצץ אבל יש דואר - לב"ש עד שיגיע לדואר, לב"ה עד שיגיע לבית הסמוך לחומה.
אסור להשכיר כלים לגוי בשישי - רש"י - נראה כאמירה לגוי לעשות מלאכה. תוס'- נראה כשכר שבת. רי"ף - שביתת כלים.
להפליג באוניה בתוך 3 יום לשבת - אסור לדבר רשות מותר לדבר מצווה. טעמים (מובא במ"ב הקדמה לסימן רמח) - רז"ה - יתכן וייכנס למציאות של פיקוח נפש. רמב"ן - הגוי מחלל שבת בשבילי. ר"ח - תחום שבת, רי"ף - עונג שבת.
דף כא
להדליק נר שבת עם חלב לא מבושל - לכו"ע אסור. להדליק עם חלב מבושל: לדעת ת"ק אסור (מעיקר הדין מותר, אך חכמים גזרו שמא ידליק בחלב לא מבושל), ולדעת נחום המדי מותר.
לערבב שמן כשר עם שמן פסול - רבה אסר "אין מדליקין. מ"ט? לפי שאין מדליקין". דהיינו בגלל שאסור להדליקן בפני עצמן - גזרו לא להדליק בתערובת שמא ידליקן ללא תערובת.
מתי מותר לערבב שמן כשר עם פסול? חלב מבושל שלדעת ת"ק אסור - מותר לערבב עמו שמן כשר ולהדליק, כי אם נאסור זו תהיה גזרה לגזרה. (1- איסור להדליק עם חלב מבושל, גזרה שמא ידליק בחלב לא מבושל. 2- איסור להדליק בחלב לא מבושל עם תערובת, גזרה שמא ידליק ללא תערובת).
האם מותר להדליק חנוכייה עם שמן ופתילות שאסורים בשבת?
השיטות |
נר שכבה האם מדליק שוב |
האם מותר ביום חול בחנוכה פתילות לא איכותיות שאסורות בשבת |
ר' הונא |
צריך להדליק מחדש |
אסור - שמא יכבה ויתרשל מלהדליק שוב |
ר' חסדא |
לא צריך להדליק מחדש |
מותר - לא צריך להדליק מחדש |
רב |
לא צריך להדליק מחדש |
מותר - לא צריך להדליק מחדש |
השיטות |
להשתמש לאור נר חנוכה |
האם מותר בשבת חנוכה פתילות לא איכותיות שאסורות בשבת |
ר' הונא |
מותר |
אסור - יש חשש שבשבת ישתמש ויטה |
ר' חסדא |
מותר |
אסור - יש חשש שבשבת ישתמש ויטה |
רב |
אסור |
מותר - אין חשש שיטה כי אסור להשתמש לאור נר חנוכה |
3 דרגות במצוות הדלקת נר חנוכה: 1)- החיוב הבסיסי: בעה"ב מדליק כל לילה נר אחד לכל המשפחה. 2)- המהדרין {דרגה בינונית}: בעה"ב מדליק כל לילה נר אחד לכל אחד מבני הבית. (ולרמ"א כל אחד מבני הבית מדליק לעצמו נר אחד). 3)- מהדרין מן המהדרין: בעה"ב מדליק בשביל כל המשפחה מספר נרות מוסיף והולך כב"ה או פוחת והולך כב"ש. (לרמ"א כ"א מבני הבית מדליק).
שני טעמים לב"ש מדוע פוחת והולך: 1)- כנגד ימי החג שיבואו. 2)- כנגד פרי חג סוכות שפוחת והולך.
שני טעמים לב"ה מדוע מוסיף והולך: 1)- כנגד ימי החג שעברו. 2)- מעלים בקודש ולא מורידים. (שני זקנים פסקו כפי הטעם השני בכל שיטה).