סיכום מסכת שבת דף כב-כג
בית הדין
כג ניסן התשעז | 19.04.17
דף כב.
"אבוהון דכולהו - דם" - מכיסוי הדם ניתן להוכיח שאסור לבזות את המצוות (כי צריך לכסות את הדם ביד ולא ברגל), ומכיסוי הדם למדים לא לבזות קישוטי סוכה ולא לבזות נר חנוכה.
באיסור והיתר - הלכה כרב. בדיני ממונות - הלכה כשמואל. יש 3 מקרים יוצאי דופן שהלכה כשמואל באיסור והיתר: 1)- להדליק מנר חנוכה לנר שלידו. 2)- להתיר ציצית ולעבירה לבגד אחר. 3)- דבר שלא מתכוון בשבת (כגון לגרור כיסא). בשלושת המקרים: רב אסר ושמואל התיר והלכה כשמואל.
ישנם שני טעמים, מדוע רב אסר במקרה הראשון להדליק נר חנוכה מנר חבירו: 1)- ביזוי מצווה: מדובר שמדליק קיסם (קינסא) שאינו של מצווה מנר של מצווה. 2)- מכחיש מצווה: נראה שלוקח מעט מהשמן. הנ"מ בין השיטות:
|
ביזוי מצווה - שימוש בקיסם |
מדליק מנר לנר ומכחיש מצווה |
הסבר ההוא מרבנן: משום ביזוי מצווה |
מחלוקת: רב - אסר, שמואל - התיר. |
לכו"ע מותר |
הסבר שני של ר' אדא משום הכחשת מצווה |
לכו"ע אסור |
מחלוקת: רב - אסר, שמואל - התיר. |
(שאלת הגמ' על הסבר ההוא מרבנן: לשקול מטבע של חולין כנגד מטבע מעשר שני נחשב לביזיון (כמו הקיסם ואסור כמו הסבר ר' אדא).
הדלקה עושה מצווה (כך המסקנה) - עיקר המצווה נעשית בהדלקה. הנחה עושה מצווה - עיקר המצווה נעשית בהנחת הנרות במקום בו יש פרסומי ניסא. (ההדלקה היא רק הכשר והכנה לעיקר המצווה ההנחה).
הנ"מ |
הדלקה עושה מצווה |
הנחה עושה מצווה |
חרש שוטה וקטן שהדליקו |
לא יצא י"ח |
יצא י"ח |
חרש שוטה וקטן שהניחו |
יצא י"ח |
לא יצא י"ח |
להדליק מנר לנר |
מותר כמו שהדליקו במקדש |
אסור כי ההדלקה רק הכשר מצווה |
נר בתוך כלי זכוכית שדלוק מע"ש ורוצה במוצ"ש להדליקה לחנוכה |
יכבה וידליק מחדש |
יגביה ויניח מחדש |
נר שכבה האם זקוק להדליק בשנית |
לא ידליק שוב כי יצא בהדלקה |
ידליק שוב כי לא היה מונח כל הזמן שנדרש (חצי שעה). |
האם צריך כל יום רק להדליק מחדש או גם להגביה להניח ולהדליק |
רק להדליק מחדש |
כל יום צריך להגביה להניח ולהדליק |
החזיק ביד נר ולא הניחה |
לא יצא י"ח בגלל שנראה כמדליק לעצמו |
לא יצא י"ח כי לא הייתה הנחה |
הדליק בבית או מעל 20 ואח"כ הניחה במקום כשר בפתח הבית או מתחת ל-20 |
לא יצא י"ח כי לא הדליק במקום כשר |
לא יצא י"ח בגלל שנראה כמדליק לעצמו |
דף כג
אורח בחנוכה (אכסנאי) - האורח חייב להדליק. או שישתתף בתשלום קטן עם המארח, או שאשתו תדליק עבורו.
ברכה דרבנן - מברכים "וצוונו" גם על מצוות דרבנן. בגלל א)- לא תסור. ב)- שאל אביך.. זקניך ויאמרו לך. אבל בדמאי - לא מברכים. הטעם: א)- בספק דרבנן לא מברכים. ב)- גם בספק דרבנן מברכים, כי רוב עמי הארץ מברכים, ובדמאי לא מברכים כי זו חומרא בעלמא.
המקור למראית עין - פאה שמפרישים בסוף השדה. לכן בחנוכה אם יש לבית אחד שני פתחים בשני צדדים - מדליק משני הצדדים, ואם שני הפתחים באותו צד - מספיק להדליק בדלת אחת.
קדימות כאשר אין כסף - נר שבת קודם לנר חנוכה ולקידוש, כי שלום בית קודם. נר חנוכה קודם לקידוש בגלל פרסומי ניסא.