סיכום מסכת שבת פרק שלישי - דף לו:
בית הדין
כג ניסן התשעז | 19.04.17
פרק שלישי - דף לו:
מושגים:
א. שהייה - להשאיל אוכל מערב שבת על הכירה. האוכל לא נוגע באש. הבעיה: שמא יחתה בגחלים.
ב. חזרה - אדם שהוציא בשבת את הסיר מהכירה, ורוצה בשבת להחזיר את הסיר לכירה. הבעיה: מחזי כמבשל. צריך לציין: חזרה חמורה משהייה, כי שהייה זה להניח את הסיר ביום שישי, אבל חזרה זה להניח את הסיר בשבת.
ג. הטמנה - הסיר נוגע באש (בניגוד לשהייה שהסיר לא נוגע בגחלים), או שהוריד את הסיר מהאש והטמין בתוך דבר ששומר על החום. הדין של הטמנה:
להטמין בשבת - אסור לגמרי. הבעיה: שמא יראה שהאוכל מתקרר ויבעיר.
להטמין בשישי - מותר רק בדבר ששומר על החום, אבל אסור להטמין בדבר שמוסיף חום. הבעיה: שמא יחתה. (לדעת רש"י, דין הטמנה ודין שהייה שווה, לכן יש את אותן דרגות שיש בשהייה, {למשל, לחנניה מותר כמאכל בן דורסאי וכו'}, אבל לדעת רוב הפוסקים, הטמנה חמורה משהיה, ואסורה בכל הדרגות).
שלבי הבישול:
א. הבשר חי - לכו"ע מותר להשהות, אין חשש שמא יחתה.
ב. הבשר מבושל ולא מבושל - ברגע שהבשר התחיל להתבשל - לכו"ע אסור להשהות שמא יחתה.
ג. הבשר מבושל כמאכל בן דורסאי - לדעת חנניה - מותר להשהות בגפת ובעצים גם אם לא גרוף, הוא לא יחתה כי האוכל כבר מוכן כמאכל בן דורסאי, אבל לדעת חכמים - אסור להשהות שמא יחתה, אא"כ הוא גרף או קטם.
ד. האוכל מצטמק ויפה לו - יש מחלוקת אמוראים בדעת חנניה כמבואר בהמשך, האם מותר לשהות.
ה. האוכל מצטמק ורע לו -לכו"ע מותר להשהות.
סיכום דיני חזרה:
אם גרוף - לפי שתי האפשרויות: לב"ה - מותר להחזיר, ולב"ש אסור להחזיר כלל.
אם לא גרוף - לכו"ע אסור להחזיר את הסיר לכירה.
סיכום דיני שהייה:
אפשרות ראשונה - לא יחזיר:
אם גרף - לדעת ב"ה מותר להשהות גם תבשיל. לדעת ב"ש - מותר להשהות רק מים חמים.
אם לא גרף - לדעת ב"ה, אם הגיע למאכל בן דורסאי - מותר להשהות גם אם לא גרף. אך לדעת ב"ש, אם לא גרף מותר להשהות רק מים חמים, אסור להשהות תבשיל.
אפשרות שנייה - לא ישהה:
אם גרף - לדעת ב"ה מותר להשהות גם תבשיל. לדעת ב"ש - מותר להשהות רק מים חמים.
אם לא גרף - גם לדעת ב"ה וגם לדעת ב"ש - אסור להשהות.
שיטת ר"מ בברייתא:
דיני חזרה - לכו"ע אסור להחזיר כלל, גם אם גרוף.
דיני שהייה - לב"ש - אסור להשהות כלל, גם אם גרוף (כמו שאסור להחזיר). לב"ה - אם גרוף - מותר רק מים חמים, אם לא גרוף - אסור להשהות. בדף לח. מובא: רק לכתחילה אסור להשהות תבשיל, אבל בדיעבד אם השהה תבשיל - יכול לאוכלו.
שיטת ר' יהודה בברייתא - כמו האפשרות השנייה (לא ישהה). בדף לח. מובא: רק אם התבשיל מצטמק ורע לו - מותר להשהות על כירה לא גרופה. (ואם הכירה גרופה - מותר להשהות מצטמק ויפה לו).
משנה: "כירה שהסיקוה... בגפת ובעצים - לא יתן עד שיגרוף" - יש שני ביאורים על מה מדובר:
אפשרות ראשונה - "לא יתן" - הכוונה לאיסור חזרה שאסור עד שיגרוף, אבל באיסור שהייה מקילים כי הלכה כדעת חנניה: (כך פסקו רבנו חננאל, רש"י, התוס' והרמ"א)
|
קש (החלק העליון של השיבולת) וגבבא (החלק התחתון של השיבולת) |
גפת (פסולת שומשום) ועצים |
|
גרוף וקטום |
לא גרוף וקטום |
||
שהייה |
מותר להשהות בקש. (כי קש לא עושה גחלים, לכן אין חשש שמא יחתה). |
לב"ש - מותר להשהות רק מים חמים, (כי לא צריך להתבשל ואין חשש שיחתה), אבל אסור להשהות תבשיל (כי הבישול טוב לו). לב"ה - מותר להשהות גם תבשיל, (כי הוא גרף, ואין חשש שיחתה). |
לב"ש - מותר להשהות רק מים חמים. לב"ה - מותר להשהות גם תבשיל, (בתנאי שמבושל כמאכל בן דורסאי כדעת חנניה. זאת נקודת המחלוקת בין אפשרות א' לאפשרות ב'). |
חזרה |
מותר להחזיר לקש. (כי קש לא עושה גחלים, לכן לא מחזי כמבשל). |
לב"ש - אסור להחזיר כלל ועיקר, (מחזי כמבשל). לב"ה - מותר להחזיר אם גרוף וקטום, (יש מספר תנאים להתיר חזרה כמבואר בדף לח:). |
לכו"ע אסור להחזיר אם לא גרוף, כי מחזי כמבשל. |
אפשרות שנייה - "לא יתן" - הכוונה לאיסור שהייה שאסור עד שיגרוף, כי הלכה כדעת חכמים: (כך פסקו הרי"ף, הרמב"ם והשו"ע)
|
קש וגבבא |
גפת (פסולת שומשום) ועצים |
|
גרוף וקטום |
לא גרוף וקטום |
||
שהייה |
כמו אפשרות א' |
כמו אפשרות א' |
לכו"ע אסור להשהות, שמא יחתה בגחלים (כדעת חכמים. זאת נקודת המחלוקת בין אפשרות א' לאפשרות ב'). |
חזרה |
כמו אפשרות א' |
כמו אפשרות א' |
כמו אפשרות א' |
הסבר המשנה לדעת חנניה (האפשרות הראשונה) - כירה שהסיקוה בקש ובגבבא - מותר להחזיר את התבשיל, כי קש לא עושה גחלים, לכן לא נראה כמבשל, אבל כירה שהסיקוה בגפת או בעצים - אסור להחזיר שנראה כמבשל, אבל אם הכירה גרופה וקטומה - מותר להחזיר (בהמשך המשנה יש בדין זה מחלוקת בין ב"ש לב"ה). כעת יש חסורי מחסרא ומוסיפים: לב"ה מותר להשהות אוכל מבושל כמאכל בן דורסאי (כדעת חנניה). ולדעת ב"ש מותר להשהות רק מים חמים ולא תבשיל. כעת חוזרים לדיני חזרה: מה שאמרנו שמותר להחזיר אם גרוף וקטום - זה רק לב"ה, אך לב"ש אסור להחזיר.
הסבר המשנה לדעת חכמים (האפשרות השנייה) - כירה שהסיקוה בקש ובגבבא - מותר להשהות את התבשיל, כי קש לא עושה גחלים, לכן אין חשש שיחתה, אבל כירה שהסיקוה בגפת או בעצים - אסור להשהות שמא יחתה, אבל אם הכירה גרופה וקטומה - לב"ה מותר להשהות, ולדעת ב"ש מותר להשהות רק מים חמים ולא תבשיל. כעת עוברים לדיני חזרה: לב"ה מותר להחזיר אם גרוף וקטום, אך לב"ש אסור להחזיר.