סיכום מסכת שבת דף סא
בית הדין
כד ניסן התשעז | 20.04.17
דף סא.
משנה דף ס. - אסור לצאת רק עם נעל אחת. הסבר ו- מראית העין שיחשדו בו שמטלטל את הנעל השנייה. הסבר 2 - יצחקו עליו שהולך עם נעל אחת ויוציא את הנעל ויטלטלה ברה"ר. אבל אם לרגל אחת יש מכה - מותר לצאת עם נעל אחת, כי לא יחשדו בו ולא יצחקו עליו. לדעת ר' הונא, את הנעל היחידית ישים ברגל שיש בה פצע, כי נעל נועדה להגן עליה מקוצים וכו', אבל לדעת חייא ישים את הנעל על הרגל הבריאה, כי נעל נועדה לפינוק וברגל עם מכה לא שייך לשים נעל לתענוג.
יש מחלוקת האם קודם לשים נעל שמאל ואז נעל ימין (כך סבר ר' יוחנן), או קודם לשים נעל ימין ואח"כ נעל שמאל (כדעת הברייתא), לכן לצאת י"ח שתי השיטות: ינעל קודם נעל ימנית אבל יקשור קודם נעל שמאלית.
למ"ד שבת לא זמן תפילין, בכ"ז אם יצא בשבת עם תפילין - פטור, כי זהו דרך לבוש.
פ' ראשון ברש"י (ד"ה דמומחה) - אדם מומחה= ריפא 3 אנשים. קמיע מומחה= ריפה 3 אנשים.
פ' שני ברש"י - אדם וקמיע מומחים= אדם כתב 3 קמיעות ל3 חולים ב-3 סוגי מחלות שונים.
דף סא:
4 מקרים של רב פפא:
מקרה 1 - יש 3 אנשים, כל אדם חלה 3 פעמים במחלה, (למשל, אחד חלה 3 פעמים בדלקת גרון, השני חלה 3 פעמים בדלקת ראות, השלישי חלה 3 פעמים בדלקת מעיים), יש 3 קמיעות לשלושת החולים, כל קמיע ריפא 3 פעמים מחלה, לכן הקמיע מומחה, גם האדם מומחה כי הוא כתב 3 קמיעות ל3 סוגי מחלה שונים. לחלופין, אם 3 הקמיעות ריפאו 3 אנשים, כאשר כל איש היו לו 3 מחלות שונות.
מקרה 2 - יש 3 קמיעים ל3 אנשים שחלו כל אחד במחלה אחרת, אבל כל חולה חלה רק פעם אחת במחלה ולא 3 פעמים כמו במקרה הקודם, כך שהקמיע ריפא רק פעם אחת, לכן הקמיע לא מומחה, אבל האדם מומחה כי ריפא 3 אנשים עם 3 מחלות שונות.
מקרה 3 - יש רק קמיע אחד שריפא 3 אנשים עם אותה מחלה - הקמיע מומחה אבל האדם לא מומחה.
מקרה 4 - יש 3 קמיעים לאדם אחד שחלה ב-3 מחלות, כל קמיע ריפא רק פעם אחת לכן הקמיע לא מומחה, יש ספק לר' פפא האם האדם מומחה כי ריפא 3 מחלות לאדם אחד, או אולי הוא לא מומחה כי היה לו מזל רק עם החולה הספציפי הזה שמתרפא מהקמיע אבל שאר חולים לא בטוח יתרפאו מהקמיע.
הלכות קמיע:
א. אסור להציל קמיע משריפה בשבת למרות שיש שם ה' בקמיע.
ב. קמיע עם שם ה' - חייבים לגונזו.
ג. אסור להיכנס עם קמיע שיש בו שם ה' לשירותים, אא"ע הקמיע מחופה בעור, (אבל קמיע מצמחים - מותר להיכנס לשירותים).
אסור בשבת לטלטל קמיע 4 אמות ברה"ר, רק כשלובש נחשב הקמיע לתכשיט ולא אם נמצא בידו.