עקירת אילן לצורך בניית בית

שאלה:

הבונה בית, ויש לו עץ פרי שעדיין לא מוציא פירות, האם ובאיזה דרך ניתן לעקור את העץ?

תשובה:

מותר לעקור עץ לצורך בניה, אך עדיף למכור העץ לגוי ושהוא יעקור את כל העץ עם שורשיו וקצת מאדמתו ויעבירנו למקום אחר.


תשובה מורחבת:


כתב רבינו הרא"ש, שאם היה צריך למקומו של האילן, וכגון שהיה האילן נטוע במקום שהוא רוצה לבנות בו בנין, נראה שמותר לקוצצו. וכדבריו כתב גם רבינו ירוחם (בנתיב לא ח"ב דף צד ע"ד), וכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, בספרו שו"ת יביע אומר (חלק חמישי יו"ד סי' יב), שמשמעות דבריהם, שאף על פי שהאילן עצמו נשחת לגמרי כאשר עוקרים אותו לצורך שימוש במקומו, מכל מקום אין איסור בדבר, הואיל ואין זו דרך השחתה. ומכאן, שדברי רבותינו הרא"ש ורבינו ירוחם בזה הם מחודשים, שהרי בגמרא לא מצאנו שמותר להשחית אילן, אלא כשגוף האילן נמכר בכסף רב, והוא אינו נשחת, ואילו הרא"ש ורבינו ירוחם מיקלים בהשחתת אילן, גם כאשר האילן כולו נשחת, ורק יש צורך במקומו, שכן סוף סוף, אין זו "דרך השחתה".


אולם יש מרבותינו האחרונים שחלקו על דברי הרא"ש בזה, ובראשם הגאון בעל ספר בית יעקב, והביאו ראיות לדבריהם. אולם לענין הלכה, מרן החיד"א השיב על כל דברי הרב בית יעקב בענין זה, והרב עובדיה הלך בשיטת מרן החיד"א.


ולפיכך פסק הרב עובדיה, שכאשר יש צורך בדבר, להרחבת דירה, כאשר כיום היא דחוקה ומצומצמת למשפחה הדרה בה, אין בדבר חשש איסור כלל, ומותר לקוץ את האילן עבור מטרה כזו. ומהיות טוב יעשה זאת ע"י גוי. ומכל מקום, כאשר מרחיב דירתו רק לשם נוי ויופי וכדומה, ולא לצורך ממש, אין להקל בעקירת האילנות עבור זה, שרק באילן סרק, אין איסור לעוקרו כל שיש תועלת בדבר, אבל אילן העושה פירות, אין לעוקרו אלא עבור צורך גדול. והביא כן בשם גדולי הפוסקים., שאם היה צריך למקומו של האילן, וכגון שהיה האילן נטוע במקום שהוא רוצה לבנות בו בנין, נראה שמותר לקוצצו.


דעת הרב עובדיה שמותר אף ע"י יהודי לעקור אך כיוון שבגמרא (סוכה כט,א ב"ק צא,א-צב,א) נתבאר שיש איסור ואף סכנה חמורה בעקירת עצי פרי, מקור האיסור הוא מהפסוק בדברים כ,יט 'לא תשחית את עצו' והרמב"ם (הל' מלכים פ"ו ה"ה) פסק דין, אלא שהוסיף שאם זה לא דרך השחתה – מותר, ודעת הרא"ש ועוד שאין זה דרך השחתה, אך כיוון שיש בזה מחלוקת וכן יש אולי חשש סכנה – כתב הרב עובדיה מהיות טוב יעשה זאת ע"י גוי.


מ"מ יש אחרונים שכתבו ליזהר בענין זה ולא לקוץ אף לצורך בניה, וכתבו טעם לזה כיון שאין ההנאה באה מיד עם עקירת האילן אלא לאחר זמן, ר' בית יעקב סימן ק"מ, שו"ת משיב דבר ח"ב סי' נ"ו, ובדרכי תשובה יו"ד סי' קט"ז ס"ק נ"א הביא כמה אחרונים בזה (ובחוות יאיר סי' קצ"ה חילק בין צורך גדול לצורך קטן). כמו כן יש לדעת שהשאילת יעב"ץ ח"א סימן ע"ו כתב שכל שמעביר העץ עם גושיו אין בזה איסור 'בל תשחית' כלל, אך אין זה מוסכם - החתם סופר בשו"ת יו"ד סימן ק"ב הסכים לקבל את דבריו רק בצריך למקומו (והו"ד בפת"ש יו"ד קטז,ו).


לכן השיטה הכי מחמירה פוסקת שראוי למכור העץ לגוי בקנין כסף ושטר, וליתן לגוי לעקור את העץ וגם שהוא יעקור עם שורשיו וקצת מאדמתו ויעברנו למקום אחר, ובכך אין בזה איסור ולא חשש סכנה כלל.


מסקנה למעשה: מעיקר הדין רובם מסכימים שמותר לעקור עץ לצורך בניה, אך כיוון שיש חולקים ומשום הסכנה, אם יכול בקלות גם למכור העץ לגוי ושהוא יעקור את כל העץ עם שורשיו וקצת מאדמתו ויעבירנו למקום אחר, ואם קשה עם מכירה אפשר לותר על זה ואם אי אפשר גם להעביר זאת עם גוש עפר, בשביל בניה אפשר להקל רק לעקור ורצוי ע"י גוי.