חציל שהתבשל בגריל גז

שאלה:

ערב טוב!
עטפתי חציל בנייר כסף, וצליתי אותו בגריל גז.
האם החציל בשרי?
האם יש הבדל אם נשארו חתיכות בשר בגריל?

תשובה:

אם הגריל היה נקי משאריות בשר או שלכל הפחות כל השאריות היו שרופות או לפחות בגדר "נותן טעם לפגם" החציל אינו בשרי כי החציל אינו בולע כלום מטעם בשר - אם הרשת נקיה הטעם אינו עובר מהרשת לנייר (ע"פ הרמ"א צב, ח ששתי קדרות שנוגעות זו בזו אין אוסרים זו את זו בנגיעה) . ואם יש בשר שרוף או נותן טעם לפגם אין טעמו אוסר - (קג, א).

אם הגריל אינו נקי מבשר או שומן ויש שם בשר או שומן שנותן טעם הרי שטעם הבשר חודר דרך נייר הכסף ומשם מפעפע אל החציל. במקרה זה באנו למחלוקת אם יש דין נט בר נט תוך כדי בישול היינו האם טעם בשר שעובר דרך דופן של קדרה נחשב כירד דרגה בגלל המעבר כמו כל נט בר נט או שמא היות ותוך כדי שהחציל בולע טעם מן הנייר הבשר נמצא מהצד השני של הנייר ובאופן זה נחשב כבולע טעם ממש .
מחלוקת זו מובאת בפת"ש (צז, ה) וכן ב(צה,א) מחלוקת בין החוו"ד לבית אפרים והכרתי ופלתי.
בהליכות עולם (ח"ז עמ' עט-פ) כתב להקל בזה והביא כמה וכמה אחרונים שהקלו בזה - רע"א פמ"ג הזבחי צדק , באר יצחק.

ולכן באופן עקרוני היה אפשר להקל שהחציל אינו בשרי אכן לענין לאוכלו עם גבינה זה תלוי בדעות השו"ע והרמ"א לפי השו"ע מותר לאכול נט בר נט עם גבינה ואילו לפי הרמ"א רק אם התערב כבר עם גבינה מותר לאוכלו ואילו לערב לכתחילה אסור.
מ"מ מצד הענין המעשי יש לוודא באופן ברור ששום בשר לא נכנס לתוך העטיפה של הנייר ושאכן החציל היה עטוף כולו ולא רק חלקו . כך שמבחינת הלכה למעשה צריך לברר על מציאות לגופה ואם אכן התקיימו כל התנאים אפשר להקל להולכים אחר השו"ע לאוכלו עם גבינה.