צפייה במשחק כדורגל במוצאי שבת שמשחקים בו בשבת

שאלה:

שלום לרבנים

א. משחק כדורגל שמשוחק בשבת בארגנטינה, אבל בישראל זה מוצאי שבת, חלק מהשחקנים יהודים, השדרנים של המשחק גם כן יהודים. מה הדין לראות את המשחק בשידור חי [או בשידור חי זר שבו השדרנים אינם יהודים], או לראות את התקציר לאחר שתצא שבת בארגנטינה?
ב. משחק כדורגל שבו כל השחקנים גויים ומשחקים בשבת באנגליה לדוגמה, אבל יש ערוצים ישראלים שמשדרים אותו בשבת, לאחר השבת האם מותר להיכנס לאתר היהודי ולראות את התקציר של המשחק [שיש בו שתי בעיות, שהקול של השדרנים שהוקלט בשבת, התקציר עצמו הוכן בשבת]? שאלה אחרת היא אם יש קבוצה בווטסאפ שבה מעלים את התקצירים מהאתר הנ"ל, כך שאני לא נכנס לאתר ישירות, האם מותר לראות באופן כזה כיוון שאני לא נותן להם צפיות באתר, נמצא שלא נחשב ש"עשו בשבילי" את השידור הזה, או שבכל מקרה עשו את השידור בשביל הקהל בישראל ואז יהיה אסור לעולם?


אשמח לתשובה מפורטת.

תודה רבה

תשובה:

הדברים מתבססים על תשובה קודמת שנתנה לגבי העלאת סרטון לרשת (מעשה שבת).

אין בתשובה זו התחייסות לעצם המציאות של צפיה בתשדיר ספורט שיש לדון על זה  מצד מושב ליצים וביטול תורה. ולכן אין בתשובה זו "הכשר" לענין עצם הצפייה אלא רק התחייסות לדיני שבת.


{1} אם כולם גויים היינו השחקנים והשדרנים נראה שאין איסור מצד דיני שבת לראות זאת במוצאי שבת בארץ אע"פ שבחו"ל באותה שעה הוא שבת, כי הגויים עושים את הכל על דעת עצמם עבור רוב הקהל שהוא גוי ודומה לגוי שהדליק נר במסיבה של אנשים שהולכים אחר הרוב. (רעו,ב).


אם מעורבים בענין גם יהודים המחללים שבת, ראה בתשובה לגבי העלאת סרטון בשבת, שכל שיש תועלת מיוחדת מכך שהיהודי חילל שבת - היינו שא"א להפיק את אותה תועלת אילו לא נעשה האיסור בשבת - והיהודי שחילל את השבת הוא מומר ועושה זאת עבור אחרים הרי שבאופן זה אסור לאחרים להנות מכך לעולם. כך יוצא מתוך תשובת הכתב סופר סי' נ.  (שם הדוגמא היא שהוא נהנה מאוכל טרי במוצאי שבת והוא מקפיד על אוכל כזה ולולי החילול שבת לא היה לו אוכל כזה במוצ"ש).
היסוד לכך הוא שכאשר יש לנהנה תועלת מיוחדת מחילול השבת והמחלל שבת הוא מומר והוא עושה זאת עבור אחרים , הרי שיש חשש כבד שמציאות כזאת תחזור על עצמה כי יש אינטרס וריווח לכל הצדדים מחילול השבת ר"ל. היינו המומר יעשה זאת שוב כי יודע שיש הצורכים את חילולו, וגם הנהנה מהחילול היות והוא כביכול זקוק שהמומר יחלל שבת כי רק על ידי כך הוא יקבל את התועלת המצופה הרי הוא עלול לחזק את המחלל ולצפות ממנו לחלל שוב שהרי יש לו ריוח מהחילול.   וכל הסברות שנאמרו כדי להתיר איסור שנעשה עבור אחרים אינם שייכות באופן כזה. היינו הסברא שאין אדם חוטא ולא לו אינה שייכת כי המחלל מרוויח מחילול שבת, וגם הסברא שהנהנה לא יאמר לעושה האיסור לעשות איסור עבורו כי אינו חשוד לצוות לישראל לעשות עבירה אינה שייכת כאשר הוא נהנה ומרוצה ר"ל מהחילול של המומר כאשר רק כך יוכל להשיג את התועלת המבוקשת.  (ורק כאשר הנהנה לא צריך את החילול והיה יכול להפיק את אותה התועלת גם מעבודה ביום חול אז שייך שלא יבוא לצוות לעושה העבירה כי באמת אינו רוצה שיחלל שבת).



‎‎שדרים המדווחים תוך כדי משחק של גויים הנערך בשבת אינם יכולים לעשות זאת בזמן אחר באותה איכות אלא רק בשבת בתוך  כדי המשחק. וממילא יש לנהנה מחילול זה אינטרס ותועלת מהחילול הנעשה דוקא בשבת. וכן שחקן המשחק במשחק הנערך בשבת , מוכרח לשחק דוקא בשבת שהרי אז נערך המשחק וממילא גם מי שנהנה מאותו שחקן יש לו ענין  באותו חילול שבת.

לכן כל שמעורבים במשחק או בשידור יהודים אסור להנות ממשחק זה לעולם.   

לגבי התקציר אם הוא מכיל רק דברים של גויים , הרי שאין איסור לצפות בו במוצ"ש אע"פ שנעשה באיסור כי היה ניתן לערוך את התקציר גם במוצ"ש ואין שום ריוח מזה שהוא נעשה דוקא בשבת. אכן בזה צריך להמתין בכדי שיעשו כדי ששוב לא יהיה ריוח מיוחד מחילול השבת של המומר. אבל אם מכיל הנאה מיהודים היינו שחקנים או שדרנים אסור להנות מזה.

לפי האמור אין נ"מ אם נהנה מהשדרים או השחקנים דרך אתר כזה או דרך ווצאפ וכדומה כי עיקר האיסור הוא ההנאה מחילול שבת שהיה הכרחי ולא משנה כיצד רואה אותו . ואם החילול לא היה הכרחי הרי שאפשר לראותו גם דרך האתר כל שאכן אין בתקציר עצמו שום הנאה מיהודי.

{1}

הקדמה לדין מעשה שבת עבור אחרים –
בדין מעשה שבת באיסור דאורייתא נחלקו ר' מאיר ור' יהודה. לדעת ר' מאיר אם אדם עשה איסור בשוגג מותר לו להנות מזה בשבת ואם עשה במזיד אסור לו להנות מזה עד מוצ"ש ואילו לדעת ר' יהודה אם עשה בשוגג אסור לכל העולם להנות מזה עד מוצאי שבת, ואם עשה במזיד אסור לו להנות מזה לעולם אבל אחרים יכולים להנות מזה במוצ"ש. (כך מתבאר בחולין טו ובתוספות שם).


נחלקו הראשונים כמי לפסוק. ולהלכה השו"ע (שיח,א) פסק כר' יהודה אבל הגר"א שם פסק כר' מאיר.


האחרונים דנו האם במוצ"ש ההיתר לאחרים להנות מן האיסור הוא גם כאשר האיסור נעשה עבור אותם אחרים. המ"א העיר שלגבי הקנס של ביטול איסור לכתחילה  כתב השו"ע (יו"ד צט,ה) שאסור גם למי שנתבטל עבורו ולא רק למבטל עצמו ולכן לכאורה גם כאן צריך להיות כך, אבל מסיק המ"א שהסברות שנאמרו שם לאסור למי שנעשה עבורו אינם שייכות כאן. שם חששו שאם נתיר לו לאכול מהביטול יבוא פעם אחרת לומר לגוי לעשות עבורו אבל כאן אין לחשוש לזה כי אין לו תועלת לומר לגוי שהרי ממילא אסור לו להנות ממעשה הגוי עד בכדי שיעשו. וגם אין לחשוש שיבוא לומר לישראל שהרי אין אדם חוטא ולא לא ולכן הישראל לא יקשיב לו.


עוד יש להעיר שגם לגבי ביטול איסור כתב הרש"ל (הביאו הט"ז) שלמי שנעשה עבורו אסור רק אם היה נוח לו מהמעשה והוא ידע שהעושה מבטל איסור אבל אם לא ידע שנעשה ביטול איסור מותר לו לאכול מזה. אבל רע"א העיר שמוכח מדברי הריב"ש שחולק על הרש"ל. כי הריב"ש אסר לקנות מדבר שנעשה בו ביטול איסור כי נעשה עבור כל מי שירצה לקנות וכל מי שקונה נחשב שנעשה עבורו א"כ מוכח שאף שלא ידע שמבטלים איסור מ"מ אסור לו. (ואמנם היה מקום לחלק שכאשר נעשה בשביל מכירה יתכן שיש תועלת מיוחדת בביטול האיסור שהקונה נהנה ממנה כגון שנותן צבע או מרקם יותר טוב וכיוצא בזה ואולי הרש"ל מודה באופן זה כי נוח לקונה בביטול).
המשנה ברורה (שיח,ה) כתב כפי מסקנת המגן אברהם שמותר למי שנתבשל עבורו.
בתשובת הכתב סופר (סי' נ) הסביר שדברי המגן אברהם מתייחסים למציאות שאכן אין חשש שיבוא לומר לישראל שיעשה איסור אבל יש מצבים בהם חשש כזה קיים כפי שמובא בתוך הדברים.


לכן



(בברכה הרב יעקב סבתו)