נטילת ידיים לתרומת דם ושיער

שאלה:

שלום וברכה!
ראית בפוסקים שצריך ליטול ידיים למקיז דם, האם לתרומת דם יש דין של הקזה, או שהנטילה זה לגבי הרפואה שבדבר?
האם יהיה אותו דין לגבי תרומת שיער?

תשובה:

הגמ' בפסחים (קיב) אומרת: "דמסוכר [פרש"י: מקיז דם מן הכתפיים] ולא משי ידיה מפחיד שבעה יומי, דשקיל מזייה ולא משי ידיה מפחיד תלתא יומי".
הדברים הובאו להלכה בשו"ע (או"ח סימן ד סעיף יט) וז"ל: "המקיז דם מהכתפים ולא נטל ידיו מפחד שבעה ימים. המגלח ולא נטל ידיו מפחד ג' ימים." וכתב המשנה ברורה (סקמ"ח) : ואפשר עלוקה [שקורין פייווקע"ס] או ביינקע"ס [=כוסות רוח] ג"כ צריך ליטול, וטוב להחמיר:
לגבי תרומת דם או בדיקת דם: ישנה מחלוקת באחרוני זמננו לגבי הוצאת דם שאינה לצורך רפואה של המקיז, כגון בדיקת דם הנשמת אברהם (סימן ד סק"ד) כותב שבכל הדברים הסגוליים אין לך בו אלא חידושו וכן כתב הגרש"ז אויירבך (הליכות שלמה פ"ב אות י"ט) שכל מה שהחמיר המשנה ברורה זהו שעושה כן לצורך רפואה אבל בדיקת דם וכ"ש תרומת דם, שהיא מצווה – שומר מצווה לא ידע דבר רע. וכן הכריע הפסקי תשובות (סימן ד אות כז). אך הביא שיש שכתבו (לקט הקמח החדש סימן ד סקפ"א) להצריך נט"י אף בבדיקת דם וכ"ש בכמות דם כשל תרומת דם. ובילקוט יוסף (סימן ד סעיף עא) פסק שא"צ ליטול ידיו בכבאי גוונא.


לגבי תרומת שיער: נראה שצריך ליטול ידיו מאחר שלא מצינו חילוק בפוסקים בכוונת התספורת. יתרה מכך, מצינו שלא רק הַמְּסַפֵּר את עצמו צריך ליטול ידיו אלא גם המסתפר ע"י אחרים צריכים שניהם ליטול ידיים (כף החיים סקצ"א, דלא כ'יפה ללב' שחילק בין מספר את עצמו למסתפר ע"י אחר), מהפוסקים נראה שטעם הנטילה לַסַּפָּר משום נקיות ואין הבדל בייעוד של התספורת. ולגבי המסתפר נראה שזה משום רוח רעה, ומכיון שלא מצינו בפוסקים חילוק בענייני רוח רעה זו- יש להצריך נטילה את התורם שיער בין את הַסַּפָּר בין המסתפר.


לסיכום:
ניתן להקל ולא להצריך את התורם דם ליטול ידיו כדברי הגרשז"א והילקוט יוסף, ואם בקלות יוכל להשיג מים וליטול ידיו – תע"ב.
לגבי תרומת שיער- יש להצריך נטילה.


{בברכה: הרב שמואל בקוש}