שינוי מצב שבת במקרר בשבת בשינוי
שאלה:
מקרר שיש בו מצב שבת שהופעל מערב שבת.
לפני הסעודה בערב מישהו נשען בטעות על המקרר והעביר אותו בטעות למצב חול.
ניסו למצוא גוי ולא הצליחו, האם אפשר לשנות את המצב בשינוי ע"י ישראל?
פירוט על המצב הטכני- צריך ללחוץ 5 שניות ברצף על הכפתור הדיגיטלי שבמקרר. כשאין מצב שבת אז הלוח הדיגיטלי מכובה, תוך כדי שלוחצים נדלקים מספר ואיזה סמל ואחרי זה כשהמקרר נכנס למצב שבת אז נדלקת ספרה 0 (אפס) ונשארת שם עד שמחליפים למצב חול.
במצב שבת המקרר עובד לפעמים באופן קבוע והנורה אינה נדלקת כשפותחים את המקרר.
יש לציין שהמקרר היה סגור והנורה לא דולקת בפנים אלא רק כשפותחים.
תודה
תשובה:
לכאורה היה מקום לדון בזה על פי היסוד של שבות דשבות במקום מצוה או צורך הרבה או מקצת חולי שיש מתירים אפילו ע"י ישראל - ראה בח"ע (ח"ג עמ' תעז והלאה). אלא שהיות ודין שבות דשבות ע"י ישראל אינו מוסכם (כפי שמוכח שם עמ' תעט) וגם דין החשמל אם הוא רק דרבנן גם אינו מוסכם כי יש הרבה החוששים שיש בו דאורייתא - משפטי עוזיאל (ח,לו) הראי"ה (אורח משפט עא), חזו"א (סי' נ), ציץ אליעזר (ו,ו), מנחת יצחק (י,מא) ; הגר"מ אליהו זצ"ל מאמר מרדכי (ח"ד קא), אגרות משה (ד,פד) (חושש אפילו יש רק שינוי בזרם) חלקת יעקב (עה).
לכן אין להתיר לעשות פעולות חשמליות ע"י ישראל בשינוי אפילו במקום מצוה או צורך הרבה, ורק במקום חולה שאין בו סכנה יש מקום להתיר לעשות בשינוי כי יש המתירים אפילו דאורייתא בשינוי (ראה בשו"ע הרב סי' שכח).
ואע"פ שנראה שהעולם קיבל יותר את גישתו הגרש"ז אוירבך על פי שו"ת בית יצחק שחשמל הוא רק איסור דרבנן מ"מ רב המרחק בין הדיון העקרוני לבין לסמוך על כך ולעשות מעשה להקל . גם הגרש"ז עצמו לא שמענו שהקל ע"י ישראל ואפילו ע"י גוי לא התיר השש"כ (פ"ל סעיף יא) אלא רק במקרה שיש לדונו כמו חולה - ראה שם לגבי הפעלת מאוורר ע"י גוי.
לכן נראה שאין כאן פתרון על ידי ישראל בשינוי ויש לדון ע"י קטן בשינוי כאשר יש במקרר אוכל עבור הקטן.
לגבי פתרונות לפתיחת המקרר ראה בתשובהhttps://www.kiryatmoshe.co.il/index2.php?id=4276&lang=HEB