בדיקת מזוזות

שאלה:

האם אפשר להוריד את כל המזוזות למעט המזוזה של הפתח על מנת לתת אותם לבדיקה לזמן של שבועיים עד שלוש שבועות (או אפילו חודש)?
אשמח למקור הדברים

תשובה:

אין הבדל בין מזוזת הפתח לשאר החדרים. כיוון שיש חיוב לבדוק, התירו להיות בלא מזוזה בזמן זה, מ"מ יש להחזיר כמה שיותר מהר. אם זה לוקח יותר מיום, עדיף להשים מזוזה זמנית בלי ברכה (אפשר לבקש מהבודק). אם אין, לכתחילה ילך לישון במקום אחר, אם אין אפשרות ישן בחדר עם מזוזה, ואם אין לו בשום חדר – אנוס רחמנא פטריה.


ראוי לציין שאם המזוזה נבדקה בעבר ע"י מגיה מומחה, כל אדם יכול לבדוק את המזוזות שלו, שלא נדבקו או נטשטשו האותיות.


בהרחבה:
בספר שערי מזוזה (פרק א סעיף לא וכן פרק כ סעיף יב) מבואר שצריך להחזיר בהקדם האפשרי לפי שכל רגע ורגע שאדם ללא מזוזה מבטל מצוות עשה.  אם מביאים לאדם שלא גר לידך אז לשים בבקר ולקחת בערב בחזרה מהעבודה ואין בעיה של ביטול מצות עשה, כיוון שחלק מהמצוה זה לבדוק אותה, וחכמים לא הטריחו להשים לבנתיים מזוזה אחרת, מ"מ אם זה ליותר מיום, אם רוצה לישון שם, יש להשתדל להשיג מזוזה זמנית ולקבוע בלי ברכה מספק האם יש לברך. אדם שגר בחו"ל ואין לו מי שיבדוק יכול לשלוח בדואר גם אם יקח זמן רב מאחר וזו הדרך של קיום המצווה, לבדוק לפי תקנת חז"ל. עוד כתב (בפרק כ סעיף י)מי שיודע בוודאות שבדק את המזוזות ע"י מגיה אמיתי מומחה, יכול לבדוק בעצמו מול האור שכל האותיות שלמות ולא נדבקו אותיות אחת לשניה ולא יטשטשו האותיות מחמת חום או לחות.


כמו כן אין הבדל בין מזוזת הפתח לשאר מזוזות שאר החדרים, ולא מועיל מה שמשאיר מזוזה בפתח (אף שהחיוב שלה הוא כפול, מדין הפתח שלה ומדין שהיא פתח לחדרים אחרים) לכן מי שלוקח מזוזות לבדיקה צריך לקחת את כולן כולל מה שבכניסה, מ"מ אם הבודק יודע שלא יוכל לבדוק את כל המזוזות ביום אחד, יכול או להביא לו כל יום חלק מהמזוזות, וישים לבנתיים מזוזות זמניות[לחלק מהבודקים יש מזוזות כאלו, שאפשר לבקש מהם] כדי שלא יישאר יום אחד בלי מזוזה באחד הפתחים או כפי שכתב בילקוט יוסף(עמוד תקלה) שאם הסיר את מזוזות הבית ומסרם לבדיקה, ויש מזוזה בפתח חדר אחד בלבד, ידור וישן באותו חדר, מ"מ גם ילקו"י כתב שלכתחילה אם אין מזוזות בכל חדרי הבית, אם יש אפשרות ילך לישון בבית אחר, אך אם אין לו אפשרות לכך או שהדבר עליו לטורח גדול, רשאי לישון בבית, אף שאין בו מזוזה ויעשה מאמץ להשיג כמה שיותר מהר מזוזות, ובהערה הסביר דבריו - מהמרדכי ועוד אחרונים מבואר שאין איסור לדור בבית שאין בו מזוזה, ואם נודע לו בשבת שאין לו מזוזה בבית, מותר לדור ללא מזוזה, מ"מ הביא שמתוס' הראש משמע להיפך וכן בקרבן העדה כתב דכשיש לו בית אחר, אסור לדור בבית שאין בו מזוזה,  ורק כשאין לו בית אחר הוי בכלל אנוס רחמנא פטריה.   


כלומר ילקו"י סובר שלכתחילה אין לישון במקום ללא מזוזות, אך אם אין אפשרות ישן בחדר עם מזוזה, ואם אין לו בשום חדר – אנוס רחמנא פטריה.


{בברכה: הרב יורם לוי}